Cosplay tarkoittaa mangan, animen tai sarjakuvan hahmon esittämistä. Mallina on kuitenkin jo jonkin aikaa käytetty yhä useammin elokuvien tai tietokonepelien sankareita. Hahmoja tulisi jäljitellä mahdollisimman aidosti niiden asujen ja käyttäytymisen kautta. Tässä ei tehdä kompromisseja arkikäyttöön soveltuvuuden tai mukavuuden suhteen, koska asun on heijastettava hahmoa - ja tehtävä se mahdollisimman uskollisesti ja mahdollisimman monella tavalla. Täällä ei ainoastaan rakenneta pukuja, joissa on kaikenlaisia elektronisia vempaimia, kuten valaistus, monitorit, kaiuttimet tai jopa liikkuvat raajat, vaan myös koreografiaa ja liikekuvioita harjoitellaan.
Ei monista japanilaisista kohtauksista, jotka osoittautuvat pelkiksi muotitrendeiksi, cosplayn takana on alakulttuuri. Japanissa tämä on mennyt niin pitkälle, että kuuluisat cosplayt, jotka usein voittavat puvuillaan palkintoja asiaankuuluvissa tapahtumissa, myyvät omia "idol-korttejaan". Nämä ovat cosplaytaiteilijoiden ja heidän erilaisten asujensa keräilykortteja, joita fanit haluavat signeerata tapahtumissa.
Tapahtumissa on kyse lähinnä kilpailusta, parhaasta tai tarkimmasta puvusta. Arvostelu tapahtuu sellaisissa kategorioissa kuin "yhdennäköisyys alkuperäisen kanssa", "asun valmistus ja valmistus", "hahmon esittely", "yleisön suosio" tai jopa "ryhmän kokonaiskonsepti", kun jäljittelet yhdessä muiden cosplayn harrastajien kanssa kokonaisen joukon hahmoja tietystä elokuvasta tai animesta. Maailman suurin tapahtuma, "World Cosplay Summit", on Japanin television järjestämä ja houkuttelee kymmeniä tuhansia osallistujia kaikkialta maailmasta. Vastaavia tapahtumia on kehittymässä myös tässä maassa. Esimerkiksi Stuttgartissa järjestettävissä ComicConeissa järjestetään vastaavia kilpailuja. Gootti-skene tuntee tämän trendin leviämisen, koska nuorempi sukupolvi ottaa cosplay-asuja käyttöönsä mustassa skenessä.