On aika kävellä – The Walking Dead: Our World
Pokemon GO oli ilmestyessään kaksi vuotta sitten ällistyttävän iso maailmanlaajuinen menestys, ja allekirjoittaneen suuresta vastustuksesta ja tuomiopäivän ennustuksista huolimatta se on yhä edelleen elossa ja varustettu uskollisella pelaajamassalla. Itse pelin pikaisen kuolemisen lisäksi ennustelin myös, että AR+liikunta konseptia matkivien pelien määrä tulisi olemaan massiivinen lyhyellä aikasäteellä. Vähemmän yllättäen olin myös tässä asiassa väärässä, sillä yhtään oikeasti isoa AR-mobiilititteliä ei ole tullut ulos (Kuka muka pelaa sitä Jurassic Worldia?). Pokemon GO:n takaa löytyvä Niantic ilmoitti viime vuonna työskentelevänsä Harry Potter – version parissa, mutta pelin on huhuttu lykkääntyvän jopa ensi vuoteen. Tähän saatiin kuitenkin hiljattain kauan kaivattu muutos, kun suomalaistudio Next Games julkaisi odotetun The Walking Dead: Our World pelinsä. Kantaako se yhtä pitkälle tai pidemmälle kuin Pokemon GO?
The Walking Dead: Our World kävelee puhelimeesi
Maailmassa ei ole kovinkaan montaa brändiä, jotka voisivat realistisesti kurkottaa Pokemonin valtaistuimelle, mutta Walking Dead on takuulla yksi niistä. Tuote ei sinänsä ole Next Gamesille uusi, sillä sama firma on myös toisen kävelijöiden seikkailuihin pohjautuvan The Walking Dead No Man’s Land – mobiilipelin takana. Näitä kahta voi verrata helposti toisen suomalaisen pelitalon Supercellin kahteen menestyspeliin: Clash of Clans ja Clash Royale. Yhden hittipelin jälkeen studio teki toisen, samoja teemoja hyödyntävän pelin, joka on kuitenkin mekaniikaltaan täysin erilainen ja oma erillinen kokonaisuutensa. Siinä missä NML:ssä rakenneltiin omaa lintukotoa ja torjuttiin hyökkäyksiä, Our World laittaa pelaajan tutkimaan ympäristöään ja etsimään resursseja, tietysti oikeassa maailmassa liikkuen. Samalla tietysti lahdataan zombeja niin maan pirusti.
Ystävyys, yhteistoiminta ja keskinäinen avunanto
Our World, kuten menestyvät mobiilipelit niin usein, nojaa melko yksinkertaisen, mutta toimivan rakenteen varaan: Tapa zombeja, kerää kortteja, kehitä sankareita ja aseita, ja tapa vahvempia zombeja. Kuten Walking Deadin maailmalle on ominaista, on yksin taisteleminen kuluttavaa ja päämäärätöntä: On tärkeää hakeutua ihmisten luo. Isoimman motivaation epäkuolleiden kummajaisten raivaamiseen saa omalle klaanille annettujen tehtävien suorittamisesta, josta koko klaania palkitaan. 25 selviytyjän klaaneissa kenenkään ei tarvitse pelätä, sillä kaikki saavat tasapuolisesti palkintoja, vaikka isommalla levelillä toimivat tekisivätkin suurimman osan työstä. Näin ollen myös matalammalla tasolla kulkevat ovat tervetulleita mukaan, jolloin he saavat kehitettyä arsenaaliaan nopeammin ja ovat nopeampaa käytettävissä klaanin yhteisten tavoitteiden täyttämiseen. Kun löytää jostain kulkemastaan kolkasta mehukkaan aarreaitan, jossa kortit ovat harvinaisia ja puruleuat hitaita, voi klaanilaiset pyytää paikalle räiskyvällä soihdulla, jolloin kaverit pääsevät teleportaation taialla paikalle keräämään arvokortit talteen. Mitä korkeammalle tiimi nousee, sitä enemmän tehtävien (tyyliin ”Clan must kill 7000 walkers”) täyttäminen vaatii keskinäistä koordinaatiota ja jokaisen yhteisön jäsenen panosta. Aivan kuin oikea selviytyminen!
Kuolema on pelkkä hidaste – kehitystyö jatkuu
The Walking Dead: Our World on selvästi ottanut oppia Pokemon GO:n suurimmista virheistä, ja pelin tärkeimmät ominaisuudet, kuten oman selviytyjäklaanin perustaminen, olivat saatavilla heti julkaisupäivänä. Julkaisukin tapahtui kerralla maailmanlaajuisesti, eikä maa kerrallaan tiputellen. Tiimi ei myöskään nostanut julkaisun jälkeen jalkoja pöydälle, vaan väistämättömien bugien ja serveriongelmien kimppuun käytiin välittömästi niiden ilmaannuttua, ja niitä on korjailtu alusta asti nopeilla pienemmillä päivityksillä. Myös pelaajien suurimpaan närään liian nopeasti loppuvasta energiasta on vastattu erilaisilla lyhyillä tuplaenergia – kampanjoilla, mutta toivottavasti asiaan saadaan myös pysyvämpiä parannuksia. Next Games kuitenkin selkeästi kommunkoi fanien kanssa, toisin kuin esimerkiksi Walking Dead sarjan käsikirjoittajat.
Seuraavaksi puhun kaikkien nörttien puolesta ja vaadin, että nämä kaksi peliä yhdistetään.
Ei pelkkä sanaleikki: The Walking Dead: Our World onnistuu tehtävässään
Our World on perusmekaniikoiltaan etevä peli, joka tuo ne kaksi tällaisten pelien mainostetuinta positiivista puolta esiin: Sosiaalisuus ja liikunta. Peliä voi halutessaan pelata myös yksin ja kotisohvalta, mutta silloin siitä ei saa kaikkea irti. Valitettava tosiasia on, että en päässyt pelin AR-ominaisuutta testaamaan, koska kaksi vuotta sitten GO:ta varten ostettu luurini ei enää täytä tämän päivän AR-vaatimuksia. Silti sadan tunnin pelaamisen jälkeen voin todeta, että The Walking Dead: Our World on loistavaa ajanvietettä esimerkiksi kävellen suoritettaville kauppareissuille, lounastauoille tai ihan vain kotisohvalle. Sarjan faneille peli on tietysti ohittamaton, mutta varmuuden vuoksi veri ja suolenpätkät on oletuksena kytketty pois päältä. Eikä yksikään hahmo ole toistaiseksi tehnyt aivan hulluja, hahmon luonteesta täysin poikkeavia ja selittämättömiä suunnanmuutoksia! Seuraavaa kautta odotellessa.
Ps: Meidän klaanissa on tilaa aktiivisille pelaajille! The Walking Oulu toivottaa sinut tervetulleeksi! (Meikäläinen taistelee nimimerkillä Etemenko) – Teemu Michael
The post On aika kävellä – The Walking Dead: Our World appeared first on EMP-blogi.
Kategoriat: pelit leffat-tv-pelit Teemu Michael Köngäs
Tagit: TV harry potter Negan Next Games Niantic Our World pokémon go Rick Grimes The Walking Dead The Walking Dead: Our World Walking Dead | Pysyvä linkki